Det finns många sätt att nå ut till många på en gång, men få sätt är lika effektiva som en bra reklamfilm. En film får plats med mycket information på kort tid, kan ses på flera olika plattformar och är den snyggt gjord sticker den lätt ut ur mediebruset.
Att få studenter att välja just din skola kan kännas som ett svårt jobb. När det är dags för gymnasieval och ansökan till högskola och universitet finns det många skolor att välja på. För att sticka ut bland mängden kan det därför vara bra att anlita ett produktionsbolag som kan hjälpa till med en riktigt bra reklamfilm. Film som medium är ett lätt och enkelt sätt att nå ut till många samtidigt. Men det finns en del att tänka på.
Få fram ditt budskap
Det viktigaste du behöver tänka på när det gäller din film är vad du vill ha sagt och till vem. Få ner ditt budskap till en enkel mening och måla in vilken din faktiska målgrupp är. En reklamfilm blir som bäst när den kan anpassas till rätt målgrupp istället för en okänd massa. Med rätt målgrupp i tanken från start så kommer filmen få en inriktning som tilltalar dem på ett bättre sätt. När du tänkt ut budskap och målgrupp är det dags att tänka på hur du ska visa upp det du erbjuder på bästa sätt. Hur vill du att filmen ska vara utformad? Ska det vara talande människor med i filmen? Vilka delar av skolan vill du visa? Ska filmen ha en rolig, informativ eller allvarlig ton? Om du har ett proffsigt produktionsbolag till hjälp kommer de guida dig igenom dessa val men för att underlätta för dem är det bra om du har en tydlig bild av vad du är ute efter.
Ett sista tips är att hålla dig uppdaterad med hur studenterna själva tänker när de ska välja utbildning och sedan anpassa reklamfilmen efter det: